„Krvave svadbe“ reditelja Igora Vuka Torbice na prestižnom Jugoslovenskom pozorišnom festivalu „Bez prevoda“ u Užicu
U nedjelju, 11. novembra, sa početkom u 20 časova, na Jugoslovenskom pozorišnom festivalu „Bez prevoda“ u Užicu, u takmičarskoj selekciji biće izvedena i predstava „Krvave svadbe“ Federika Garsije Lorke u režiji Igora Vuka Torbice, koprodukcija 32. „Grada teatra“ sa Srpskim narodnim pozorištem iz Novog Sada.
Užičko festivalsko izdanje, 23. po redu, odvija se pod sloganom preuzetim iz komada Branislava Nušića „Bolje je da gledamo život u pozorištu, nego pozorište u životu“. Direktor i koselektor festivala, Zoran Stamatović, direktor NP Užice, u osvrtu na novo festivalsko izdanje, istakao je da: “ovogodišnju selekciju, koja se proteže od Mediterana, preko Beograda i Sombora, čine predstave koje reprezentuju pozorišna dešavanja na prostoru na kome se govori jezikom koji razumemo, a koji pokreće na razmišljanja i rasprave, jer bez mogućnosti da se slobodno govori o svemu nema ni dobrog pozorišta”. Selektor festivalskog takmičarskog programa Bojan Munjin dodao je i to da odabir nije određen posebnim žanrovskim konceptom ili estetskim pravcem, već je vođen potrebom da se odabranim predstavama izazove “temeljno nadahnuće, koje se preliva sa pozornice u gledalište, zbog čega su ljudi tako privrženi teatru” i zbog čega “pozorište postoji već hiljadama godina”.
Festival je prigodnom riječju otvorila Vida Ognjenović, pisac i reditelj, čija je predstava “Jegorov put”, rađena u produkciji “Grada teatra”, 2001. god. na ovom festivalu nagrađena dvijema nagradama. Ukazavši na suštinu ovog pozorišnog događaja, koji tokom osam dana novembra grad, kako je rekla, pretvara u “osmodnevnu Užičku pozorišnu republiku”, rediteljka je istakla i sledeće: “Na tom zavereničkom dosluhu između publike i scene, stvoren je ovaj festival, usijanom hrabrošću osnivača i selektora, i oni ga već dvadeset tri godine provode bez uzmaka kroz mnoge nevolje, sumnje i prepreke. Brane ga i hrane smelim idejama, svojom nepokolebljivošću i nama dragocenim pozorišnim ludilom. Ti srčani i istrajni pozorišnici za svoju bezobalnu posvećenost i tvoračku energiju zaslužuju ozbiljnu pohvalu i hvalu”.
Pored “Krvavih svadbi”, u selekciju ovogodišnjeg izdanja ovog prestižnog festivala uvrštene su i predstava “Korešpondencija” Borisava Pekića u režiji Gorčina Stojanovića Zvezdara teatra iz Beograda, autorski projekat Kokana Mladenovića “Kad bi Sombor bio Holivud” u izvođenju Narodnog pozorišta Sombor, predstava “Ožalošćena porodica” Jagoša Markovića, nastala po istoimenom Nušićevom tekstu, Narodnog pozorišta iz Beogarda, “Zašto je poludeo gospodin R.?” Vernera Fasbindera u režiji Boba Jelačića JDP-a iz Beograda, “Pet života tužnog Milutina” Milene Marković u režiji Aleksandre Milavić Dejvis Ateljea 212 i Šekspirova “Ukroćena goropadnica” Hrvatskog narodnog kazališta iz Splita u režiji Ivana Plazibata. Po dodijeli nagrada, poslednjeg dana festivala u čast nagrađenih biće izvedena i predstava “Strah i beda Trećeg rajha” Bertolda Brehta u režiji Bobana Skerlića, produkcija Narodnog pozorišta iz Gračanice.
O festivalskoj nagradi “Ardalion”, koja se dodijeljuje u devet kategorija, odlučivaće stručni žiri, koji radi u sledećem sastavu: Lenka Udovički, rediteljka, predsjednica žirija, Dragana Varagić, glumica i rediteljka, Slobodan Obradović, dramaturg, Dario Harjaček, reditelj i Janko Ljumović, producent.