Predstava “Medeja” na sceni između crkava
U utorak, 10. jula, nastavljamo da iščitavamo savremena rediteljska čitanja djela klasične drame i književnosti. Na sceni između crkava, sa početkom u 21 čas, biće izvedena Euripidova „Medeju“, u režiji Olivera Frljića. Predstava je rađena u Slovenskom mladinskom gledališču iz Maribora.
Na sajtu Narodnog pozorišta iz Maribora je zapisano: “Medeja klasičnog tragediografa Euripida je nesumnjivo glavni lik koji je imao rijedak, gotovo jedinstven položaj među ženskim književnim likovima u istoriji književnosti, koji u sebi nosi mnogo kontradikcija, paradoksa i kontroverzi. Kolhidska princeza postavlja svoju ličnost (koja je u velikoj mjeri oduvijek bila predmet rasprava) na raskršću između svoje prirode i društva kojem pripada, i na tom raskršću ona uspostavlja svoju ulogu kao žena, supruga i majka, koja i dalje živi pod mitskim ogrtačem čarobnice i polu-boginje. Kao kršilac ustava svoje vlastite domovine, ona traži utočište u izgnanstvu, što joj je davalo vječitu političku stigma bjegunca, lutalice i stranca. U Korintu se konačno skrasila sa grčkim herojem Jasonom – nakon što je ukrala za njega Zlatno runo iz svoje rodne zemlje, ubila svog brata i napravila zavjeru protiv kralja Pelija, čije je ćerke na kraju natjerala da ga ubiju. Međutim, izdaja njenog supruga navela ju je na ubistvo korintskog kralja Kreonta, njegove ćerke Glauke i, konačno na ubistvo svoje dvoje djece. Euripidova ,,Medeja” otkriva samu suštinu drevnog grčkog društva, kolijevku evropske kulture, čije sjeme još uvijek predstavlja značajan sastavni element savremenog društva, njegovih osnovnih karakteristika i indikatora nejednakosti idiskriminacije unutar društvene strukture. Priča o Medeji oslanja se na empirijsko posmatranje svijeta, koje protagonistkinja neće prihvatiti, stoga se ona aktivno angažuje kako bi to promijenila. Nova produkcija Euripidove “Medeje”, koju je Oliver Frljić postavio u Narodnom pozorištu u Mariboru 2017.godine, istražuje položaj glavnog lika kroz sasvim složen spektar odnosa sa drugim likovima u predstavi, u velikoj mjeri usredsređujući se na najmračnije i marginalne međuljudske odnose. Stoga Medeja nije samo tragedija jedne žene, nije emancipujući eksperiment; ona nije samo heroina, čarobnica ili ljubavnica podstaknuta iracionalnom strašću – ona je i član određene društvene klase i tragična posledica stvarnih konflikata principa. Medejina osveta je stoga zasnovana na mogućnosti uspostavljanja drugačijeg društvenog univerzuma, kao i na realizaciji Medejinog radikalnog zastrašivanja i prijetnji, izrečenih na samom početku predstave”.
U predstavi igraju Nataša Matjašec Rošker, Branko Jordan, Miloš Battelino, Davor Herga, Maša Žilavec, Ivica Knez, Matija Stipanič, Mojca Simonič, Viktor Meglič.
Tekst je preveo Marko Marinčič, dramaturg je Goran Injac, scenograf Igor Pauška, kostimografinja Sandra Dekanić, lektor Janez Bostić, muziku je izabrao Oliver Frljić, a majstor svjetla je Vesna Kolarec.