Slike Crne Gore u anglo-američkoj književnosti i filmu na Trgu pjesnika
U ponedjeljak, 07. avgusta, sa početkom u 21 čas, nastavlja se ovogodišnji književni program festivala “Grad teatar”. Na Trgu pjesnika će govoriti Marija Krivokapić i Nil Dajmond, o svojoj studiji Images of Montenegro in Anglo-American Creative Writing and Film (Slike Crne Gore u anglo-američkoj književnosti i filmu), objavljenoj za izdavačku kuću Cambridge Scholar Publishing.
O knjizi je, u prikazu, Vanja Vukićević Garić, zapisala: “Slike Crne Gore u anglo-američkoj književnosti i filmu, u izdanju renomirane britanske kuće Cambridge Scholars Publishing, obrađuje slike Crne Gore u angloameričkom pismu od kasnog 18. vijeka do danas. Osnovni podsticaj za pisanje ove knjige, autori kažu, dolazi iz njihovog iskustva života na zapadu koji je Crnu Goru, i onda kada je znao da se Montenegro nalazi negdje na Balkanu ili Jadranskom moru, zamišljao u fiktivnim formama primjerenim fantastičnom, gotskom ili akcionom žanru. Tako su 2007. svjetske novine objavile da je film Casino Royal, u kojem čuveni britanski detektiv slavno igra poker u istoimenom kazinu budvanskog "Splendida," omogućio crnogorski debi na turističkoj sceni (iako film nije snimljen u Crnoj Gori). Mnogi savremeni putopisni blogovi na engleskom jeziku počinju citiranjem engleskog romantičara Džordža Gordona Bajrona, koji je navodno napisao da se nebo i zemlja nigdje ljepše ne spajaju nego u Crnoj Gori. No, Bajron, baš kao ni Bond, nikada nije posjetio Crnu Goru. Da bi razumjeli kako se istorijski razvijalo ovo paradoksalno prisustvo Crne Gore u očima zapada, autori su u hronološki strukturiranom tekstu, zasnivajući svoje čitanje na recentnoj kritičkoj teoriji balkanističkog diskursa i putopisa, na tri stotine teksta, izveli mozaik uvida i vinjeta koji osciliraju od ushićenja preživjelim, ali primitivnim, vrlinama crnogorskog čovjeka do gadljivog skretanja pogleda od nedoličnog "drugog".
Marija KRIVOKAPIĆ je profesor engleske književnosti i studija kulture na Univerzitetu Crne Gore. Njene publikacije fokusiraju se na modernu englesku književnost (Lorens u Italiji, 2000, Traganje za onostranim u prozi D. H. Lorensa, 2009), savremenu književnost starosjedjelaca Sjeverne Amerike (Contemporary Native American Literature, u koautorstvu sa prof. dr Sanjom Runtić, Osijek, 2013, i Ka kraju indijanske istorije, Nikšić, 2014), kao i putopisnu književnost (The Balkans in Travel Writing, Newcastle, 2015, Images of Montenegro in Contemporary Anglo-American Prose and Film, Newcastle, 2016). Glavni je urednik časopisa za studije jezika i književnosti, Folia linguistica et litteraria. Dobitnik je dvije istraživačke stipendije Fulbrajt (2009. i 2015).
Nil DAJMOND je među vodećim kanadskim režiserima dokumentarnog filma. Potiče iz naroda Kri iz grada Uoskagoniš na obali Džejms Beja. Njegova skorašnja filmska ostvarenja dobitnici su značajnih nagrada: The Last Explorer (Posljednji istraživač, 2009), One More River (Još jedna rijeka, 2004), Heavy Metal: A Mining Disaster in Northern Quebec (Teški metal: rudarska katastrofa u Sjevernom Kebeku 2004), Cree Spoken Here (Ovdje se govori Kri), Reel Injun (Nakalemljeni domoraodac), dobili su nagrade Gemini za najbolju režiju i “Peabody Award” 2011. Nil je takođe ko-režirao Inuit Cree Reconciliation (Pomirenje Inuita i Kria, 2012) sa Zaharisem Kunukom, koji je osvojio nagradu za Najbolji kratki dokumentarni film na Festivalu “ImagiNative Film Festival” u Torontu. Od 1993 ko-osnivač je časopisa The Nation. Za svoje kolumne dobio je Nagradu “George Cadogan Memorial Outstanding Columnist” 2006. Istakao se i kao fotograf. Od 2011. živi u Crnoj Gori i od 2013. zaposlen je kao predavač na Internacionalnom univerzitetu u Novom Pazaru.
Sa autorima razgovor vodi književnica Dragana Kršenković Brković.